Week 2

4 juni 2018 - Matina, Costa Rica

Logboek week 2:
Allereerst erg bedankt voor de reacties op mijn vorige blog!
In het weekend hebben we niet echt veel gedaan. Vrijdag (pokeravond) en zaterdagavond naar de bar. Overdag was het regenachtig en had niemand echt zin om iets te ondernemen. Op de zondag hebben we een rondleiding gekregen door San Miguel. Tijdens de rondleiding werden we steeds vriendelijk begroet door de locals. San Miguel is niet zo groot en heeft zo`n 350 inwoners. Er zijn een paar kleine winkels, een bar, voetbalclub, kerkje en wat boerderijtjes. De mensen hebben een bescheiden huis met een redelijk stuk grond. Die grond word vaak gebruikt voor een moestuin en om kippen te houden. Lang de weg was ook een kalkoenboerderij. Als je een redelijke kalkoenimitatie opzette praatte de kalkoenen terug. De stevige rondleiding eindigde bij de rivier. `s Middags hadden Maarten en Hannah oer-Hollandse bloemkool met aardappels en vlees klaargemaakt. In de avond hebben we met het favoriete kaartspel van de WWN-studenten kennis gemaakt. Het heet presidenten en is geloof ik iets typisch Rotterdams. Op een maandag heeft het Watermanagementtrio zich beziggehouden met de voorbereidingen voor de dinsdag. Omdat het schema omgegooid is gingen deze week op een dinsdag naar het reservaat in plaats van donderdag. De voorbereidingen betroffen het opladen van de batterijen en instellen van de camera`s voor de cameravallen. De stichting heeft naast de 8 camera`s die ze al hadden 10 gloednieuwe camera`s aangeschaft. De stichting wilt graag weten welke dieren er voorkomen in het reservaat en dat ook naar buiten brengen doormiddel van de cameravallen. Maandagmiddag stond het thema duurzaamheid op het programma. De stichting doet dat om de duurzaamheid van hunzelf en het dorp te verbeteren. Deze keer wilde we het afvalprobleem van San Miguel aankaarten door afvalpolitie te spelen. Gewapend met vuilniszakken hebben we door de straten van San Miguel gepatrouilleerd. Je zag overduidelijk dat de mensen bang waren voor ons. De buit waren twee overvolle vuilniszakken vol met teringzooi. De mensen gooien voornamelijk verpakkingen en bekers weg. Dat doen ze omdat ze niet de moeite nemen om het mee te nemen naar huis. Ook staan er vrijwel nergens afvalbakken en is er naast de afvalpolitie van work with nature geen afval ophaaldienst. Daardoor is het makkelijker voor de inwoners om het afval gewoonweg te dumpen op straat of te verbranden. Het is een mogelijkheid om het afval naar een vuilnisbuit te brengen in Batán, maar dat kunnen de meeste mensen niet omdat ze geen auto hebben. In avond begon het echt bizar hard te regenen en onweren. De doorgaans rustige rivier bij de poort was in ongeveer een kwartier veranderd in een woeste waterstroom die hele boomstammen meenam. Ik vond het erg gaaf om te zien hoe hard het kan regenen in de tropen, daarom het ik ook met mijn action Cam beelden geschoten. Op de dinsdag zijn we voor het eerst naar het reservaat gegaan. Het reservaat ligt aan de rand van Barbilla National park. De enige manier om er te komen is lopen of met een offroadauto. Godzijdank hebben ze hier een echte offroader! De Nissan X-terra bracht ons zonder enige moeite op bestemming. We werden vergezeld door Hanneke en Tapa (gids). We kwamen voor twee dingen: de cameravallen en het mestkeveronderzoek. Omdat 8 camera`s die nu in de jungle hangen daar al ruim een jaar hangen werd het wel eens tijd ze te vervangen. De stichting wilt graag dat er voortaan 12 camera`s hangen en 6 drogen in een droogbak. Van de 8 camera`s die er nu hangen hebben we er 6 vervangen. Bij twee hebben we alleen de batterijen en SD-kaarten vervangen. Daarnaast hebben we vier nieuwe camera`s geplaatst. Voor het mestkeveronderzoek zijn er in het reservaat drie potvallen geplaatst. De potvallen zijn gevuld met koelvloeistof en aan de bovenkant ligt wat poep van Luuk om de mestkevers te lokken. We hebben de poep vervangen door een nieuwe verse ontlasting en met een zeef de vallen geleegd. De mestkevers die in de val gevallen zijn conserveren we in een potje met alcohol. De mestkevers worden dan later onderzocht om een idee te krijgen van hoeveel zoogdieren er voorkomen in het reservaat. Het vervangen van de poep en het legen van de vallen zijn letterlijk schijtklusjes, maar goed ‘shit happens’. Naast deze eervolle taken legde Tapa ons veel uit over de jungle. De tocht was erg zwaar, loeiheet en glibberig, maar we werden wel getrakteerd op een prachtig uitzicht over de hele omgeving. Op de terugweg zagen in de verte zelfs de Caribische zee! In de jungle zagen we helaas weinig dieren maar de natuur in het reservaat is werkelijk fantastisch. Nadat we heelhuids en uitgeput teruggekeerd waren, was het tijd om de camerabeelden te gaan bekijken. Omdat het de eerste keer was dat we dat gingen doen werden we geassisteerd door Hanneke. De camera`s zijn zo ingesteld dat ze alleen beelden met bewegende dingen opslaan. Het idee is dat dan alleen beelden met dieren worden opgeslagen. Op sommige camera`s stond helemaal niets en op de andere stond ook niet zo erg veel. Maar de dieren die er zijn gespot zijn de moeite zeker waard. Eén van de camera`s heeft een ocelot vastgelegd en een andere camera een ‘brown four eyed opossum`. Deze opossum is nog nooit eerder vastgelegd door een cameraval in het gebied, daardoor komt het automatisch bij de ‘best of` beelden en in een bestand waar alle vastgelegde soorten in komen. In de avond stond zijn we voor de verandering weer eens naar de bar gegaan. Het was weer een barre avond. Op een woensdag zijn Natasja en Ingo verder gegaan met de camerabeelden. Terwijl zij naar saaie beelden keken waar niks opstond, ben ik met Maarten en Hannah naar Batán geweest. Ik heb daar veel geld gepind en spulletjes gekocht zoals een knieband (uiteraard niet voor mij), eten, schriften en USB- sticks. In de middag stond er een tuindag op de planning. De horrorstorm van een maandag die in Nederland minimaal code oranje zou opleveren, heeft de oprit op het terrein beschadigd. Die hebben we schoon gemaakt en we hebben de greppel ernaast wat uitgediept en verbreedt. In de avond werd er op de farm een nighttour georganiseerd. Omdat de meeste slangen, insecten etc. `s nachts actief zijn is dat een goed moment om op pad te gaan om dieren te spotten. Gewapend met camera`s en zaklampen hebben we de hele avond het hele terrein afgespeurd. De tour begon goed met twee commom snail snakes. Dat zijn kleine ongevaarlijke slangetjes. Niet veel later zagen we een glaskikkertje. Na dit hoopvolle begin kwamen we niet meer tegen dan een paar kikkertjes, lichtblauwe rups, glaskikkereitjes, een megagrote wandelende tak en sprinkhanen. Op een donderdag hebben we mestkevers gedetermineerd. Van de kevers die in de potvallen waren gevallen hebben we er drie gedetermineerd. Ten eerste noteer je waar en wanneer de kever gevangen is. Vervolgens meet je de lengte op en noteer je alle opvallende kenmerken. De mestkever die Hanneke en ik hadden viel erg op door een hamerhaai-achtige neus op de kop. Vervolgens ga via bepaalde lichaamsdelen te determineren bepalen tot welke familie de kever hoort. Daarna ga verder om de soort te bepalen. Hanneke en ik hadden een primeur, we hadden een Autarchus Weber. Die is voor het eerst in de potvallen gevangen. In de middag hebben Ingo en ik een machetecursus gekregen van Kjetil (student biologie), in het bos was een boom omgevallen die het bospad versperde. Met z`n drieën hebben wij de boom aan bonken gehakt. De vrijdag was erg regenachtig en kwam laat op gang. Ook stond er niet echt wat op de planning. Ik heb aan wat schoolopdrachten gewerkt en het logboek gemaakt. `s Avonds hadden we weer de traditionele pokeravond, daar heb ik 530 colonnes (ong. 65 – 70 cent) gewonnen. Op de zaterdag zijn Natasja, Ingo en ik naar Playa Bonita in Puerto Límon geweest. Vanaf Bátan is dat ong. anderhalf uur met de bus. De bus was meer dan prima een kostte maar 1090 colonnes (ong. 1,40 – 1,50). Met de taxi zijn we naar het strand gegaan. Het was erg rustig doordat het geen strandweer was helaas. Het eerste halfuur ging wel qua temperatuur. Het was een mooi strand en de golven waren erg hoog. Door de afwezigheid van de zon was de zee niet zo helder en blauw, maar de zee was wel lekker warm. Na een halfuur begon het harder te waaien en te miezeren, dus zijn we bij de naastgelegen bar/restaurant gaan zitten. Daar hadden we wifi maar daar had ik niet zo veel aan omdat mijn telefoon bijna leeg was. In de bar hebben Natasja en Ingo als verjaardagscadeau mij op een lunch getrakteerd. Ik had overheerlijke inktvisringetjes met friet als lunch. Geen slecht cadeau. Na de lunch zijn we nog eventjes door het centrum van Puerto Límon gelopen. De stad wordt getypeerd door haar Caribische karakter. De gebouwen zijn erg kleurrijk en de sfeer is relaxt. In de avond zijn we naar de bar geweest, waar ik om 24:00 uur werd toegezongen door de hele groep om mijn verjaardag in te luiden. Op een zondag zijn we met iedereen naar de nabijgelegen rivier geweest. Na een goede wandeling kwamen we bij een prachtige stroomversnelling terecht. Hier waren enkele stukken waar je goed kon zwemmen en afkoelen. De hele dag kreeg ik ook berichtjes uit Nederland! Verder zijn we `s middags even naar de bar geweest en was er uiteindelijk ook taart. Ik heb een erg leuke verjaardag gehad. Zowel in Nederland als Costa Rica hebben mensen de moeite genomen om er een speciale dag van te maken.

1. Nicolle Drost:
    4 juni 2018
    ¡Hurra y felicitaciones por tu cumpleaños!
    Thomas wat een bijzondere plek om jarig te zijn!
    Ik ben natuurlijk reuze benieuwd naar je kalkoenimitatie....
    Geweldig dat jullie proberen dat afval probleem op te lossen. Ik weet van mijn zoon in Ghana dat hij daar met "zijn" stichting daar ook hard aan heeft gewerkt. In het dorp waar hij woonde staan nu afvalbakken met deksels (anders waaide het plastic alsnog over straat)
    Mooie woord speling "shit happens" :)
    Succes met al je werk, dat determineren van mestkevers lijkt mij moeilijk?
  2. Michelle:
    4 juni 2018
    Opnieuw weer een fantastisch verhaal vriend. Wat kan jij goed schrijven zeg.
    En wat een avontuur beleef je daar.

En niet te vergeten je verjaardag zowel hier in Nederland hebben we uiteraard aan je gedacht. En jij zit duizenden kilometers verder lekker in de tropen. Te genieten. Van je zeker wel te noemen onvergetelijke verjaardag 1 om nooit meer te vergeten.

Geniet ervan je. Spreek en hoor weer snel wat van je.
    🐍🐸
    Dikke kus en knuffel je zus en Simba 😘🐱
  3. Jan van den Beukel:
    4 juni 2018
    Wat een mooi verhaal Thomas. Ik ga er steeds meer zin in krijgen om naar Costa Rica te gaan. Fijn dat je een leuke verjaardag heb gehad, wij hebben ook nog taart gegeten voor jou. Veel plezier verder met je onderzoeken. Enne, wie is Luuk?
  4. Manodj:
    Hi Thomas,

Nog van harte gefeliciteerd, mooi verhaal. Maar ik zag je foto je moet nog wat bruiner worden de rest ook. Doe je best. Je opdracht mbt tot de oprit, hou dus rekening met dat een klein kabbelende stroompje een kolkende rivier kan worden, dat heb je nu wel ervaren. Succes en de groeten aan de rest. Ik zal Juan maar afzeggen, aangezien Ingo zijn best doet nu alleen nog zijn blog.
  5. Jim en Joke:
    5 juni 2018
    Geweldig bezig vent, leuk om te lezen. En nog gefeliciteerd van de polderfamilie, beter laat dan nooit !
  6. Nel Vermeer:
    5 juni 2018
    Weer een leuk verhaal om te lezen Thomas!
    Alsnog van harte gefeliciteerd! Je zult deze verjaardag denk ik niet snel vergeten.
    Succes met je stage
  7. Oma JO:
    6 juni 2018
    alsnog gefeliciteerd met je verjaardag. vier het volgend jaar maar weer eens gezellig thuis.
    leuke verhalen en mooie avonturen die je beleeft.

groetjes je trotse oma
  8. Saman:
    11 juni 2018
    Wat leuk om te lezen en wat hebben jullie al veel ervaringen opgedaan.
    Daar zitten waarschijnlijk behoorlijk veel keversoorten, dus het determineren lijkt mij een uitdaging. Vergeet niet de slangen buiten de categorie: ongevaarlijk. Maar zolang je niet op de staart stampt, zullen ze niet zo happerig zijn denk ik ;)
  9. Ferani:
    15 juni 2018
    Hey Thomas je schrijft echt zeer mooie en uitgebreide blogs, maar waar blijft de nieuwe ^^ ;)

ik was helemaal je verjaardag vergeten o.0 Sorry!